Over 468

De bedenker van Raindropchess, Jozias Hillenkamp, naast schaakpromoter ook onderwijsprofessional, heeft in 2016 het 468 Chess bedacht en ontwikkeld. De uitrol hiervan is gestart met het succesvolle “Square4Chess”, dat aan de basis staat van 468 Chess en 468 Educatie. Bij de ontwikkeling van de vele spelpuzzels zijn ook schaakprofessionals betrokken. Naast een basisspel zijn een uitbreidingsset en schaakhesjes voor “levend Square4Chess” beschikbaar.

468 Chess
De 4 staat voor een klein spelbord, van 16 velden (4 x 4). De 6 staat voor een spelbord met 6 x 6 velden en de 8 voor 8 x 8 velden. 468 Chess staat voor een doorgaande lijn naar het normale schaakspel.
De schaakstukken worden ingezet bij vele spelvormen op de kleinere borden om het voor alle kinderen toegankelijk te maken. Spelletjes met slechts 1 of 2 schaakstukken, als een natuurlijke verkenningsfase van het schaakspel. Het vrij experimenteren, een soort “water- en zandspel fase” waarin elk kind de ruimte gegund wordt zelf ontdekkingen te doen.

468 Educatie
Hierbij wordt een nieuwe manier van leren geïntroduceerd. Leren met de hulp van schaakstukken in logische denkstappen, die voor elk kind verschillend kunnen zijn. Het lijkt erg abstract, maar kinderen ervaren het als bijzonder uitdagend en daar begint al het leren en ontwikkelen: uitgedaagd worden en gemotiveerd raken om ergens  mee aan de slag te gaan. Het benutten van dat ontwikkelpotentieel bij kinderen is de basisgedachte achter 468 Educatie. Met 4 schaakstukken vervullen een hoofdrol:  Dame, toren, loper en paard.
Deze stukken helpen jonge kinderen bij het oplossen van bijvoorbeeld rekenpuzzels.


In verkenningen is gebleken dat kinderen zeer goed overweg kunnen met de beweging van een schaakstuk over een raster van “schaakvelden”. Als daar dan een getalreeks op is afgebeeld en je moet die reeks volgens de beweging van bijvoorbeeld de toren proberen compleet te maken, dan ben je niet alleen een puzzel (probleem) aan het oplossen en een route aan het ontdekken, je bent vooral (onbewust) je hersenen heel goed aan het trainen.

Binnen dit concept (idee) is een pilot opgetuigd om uit te vinden of het voldoende houvast biedt om er een methode van te maken voor het onderwijs. Kenmerken hierin zijn dat het kind vooral op eigen kracht, met eigen ideeën een stroom aan succeservaringen gaat opdoen en daarmee zal groeien in zelfvertrouwen.
Binnen 468 Educatie worden (voorlopig) rekenen (en taal) gekoppeld aan de bewegingen van de schaakstukken. Lees hierover op de website van CBS De Mandebrink, de pilotschool waar samen met neurowetenschapper Martin Elderson aan een methode wordt gewerkt om de bewegingseigenschappen van de schaakstukken effectief in te zetten bij het leren. Deze pilot wordt bovendien gesteund door de Europese Unie.


Zie voor een korte beschrijving bij de projecten